woensdag 23 augustus 2023

22-08-2023 Van Borkum naar Oostmahorn.

Vanmorgen werden we om kwart voor vijf wakker, en de bedoeling was dat we op de wekker van 05:00 wakker zouden worden, maar gaan er nu dan maar wat eerder uit, hebben we ook wat meer tijd om alles te regelen voor ons vertrek uit Borkum naar Lauwersoog verheid 35 mijl ongeveer.
Eerst snel even toilet maken, en dan de al klaargemaakte broodjes oppeuzelen met wat thee erbij, opruimen en aankleden, etc, etc.
Dan ga ik de instrumenten weer op de plotterconsole zetten, en de zeekaarten in de plotter doen, want als we weggaan van de boot haal ik die er altijd af en uit.
Vervolgens doe ik het val aan het grootzeil, want eergisteren had ik dat vergeten en verder alle dingen die er gedaan moeten worden voor vertrek.
Het is nu bijna 05:30 en dus start ik de motor, en zie dat de buurman al uit de kajuit komt, en die gaat de schipper van de daarnaast gelegen boot ook even roepen.
Ook zie ik nu dat er nog een derde boot tegen ons groepje aanligt en die is zeker vannacht laat aangekomen zonder dat wij dat hebben gemerkt.
Ook die moet worden wakker gemaakt, en weet dus nog van niks.
Het duurt op deze manier dus altijd langer dan je graag zou willen, maar zo is het nu eenmaal, en het word geen halfzes wegvaren, maar 10 voor zes dat we van de kant af kunnen, snel gaan we nu het grootzeil omhoog hijssen, en varen de haven uit.

Aafke is nog even bezig om de fenders en lijnen op te ruimen, en dan gaan we met 7-8 knopen de Fisherbalje langsvaren naar het sectorlicht toe, waar je de Eems opvaart, het gaat lekker snel de eerste mijlen en we maken bijna 10 knopen.
Ik snij een flink stuk af door naar de andere kant over te steken en achter de groene betonning te gaan varen, en bij de ingang van de Westereems kan ik merken dat de stroming minder sterk word en nu maken we 7,5 mijl over de grond.
We kunnen bijna pal west varen met deze zuid-westenwind van 12-18 knopen en dat is meer dan de verwachting was op mijn windyapp.

Halverwege zien we dat het Cruiseschip de Romantika eraan komt, en daar kunnen we nog net voorlangs zeilen, en hij verlegt zijn koers zo ver als mogelijk is  naar de Geldsackplaat. Eergisteren toen we hier langskwamen vertrok hij door de Westereems, maar toen waren wij ook net bij diezelfde plaat.
We verlieten de haven met nog een aantal andere zeiljachten waaronder de Horizon, de Lila, en de Boreas.

De Horizon voer eerst een eind met ons op, maar ging later richting Huibertgat en de Lila en de Boreas gingen eerst gezamenlijk op, maar de Lila ging de Geldsackplaat over en richting Norderney vermoed ik, en de Boreas voer net als ons de Westereems binnen, maar later ging hij opeens met de zeilen naar beneden op de motor rechtstreeks schuin over de banken heen richting Westgat.

De Horizon zag ik varen in het Huibertgat en die heeft dezelfde koers als ons 270 graden en zo te zien loopt hij ook dezelfde snelheid.
Eenmaal gekomen bij de verkenner van de Westereems gaan wij een slag naar de kust maken, want er is nu nog redelijk stroom mee, en dus scheelt dat weer met de koers die we nu en later niet meer kunnen varen.
Onze koers word exact 180 graden en de verheid naar de koerslijn van de Horizon is 2,3 mijl en daar komen we dan alle drie weer erg dicht bij elkaar, de Horizon kruist vlak voor mij langs en de Boreas komt schuin aanvaren en gaat achter mij langs en ik vaar nog 2 mijl door richting kust, en ga daarna overstag en 270 graden voorliggen.
De Horizon is gewoon 270 graden blijven varen, en de Boreas gaat een eindje verder zijn zeilen zetten en gaat dan een hele lange slag maken richting scheidingstelsel, en gaat zo te zien mischien nog wel verder door naar Vlieland, maar dat weet ik dus niet.
Wij varen nu nog wat te hoog en we zullen toch nog wel een extra slag moeten maken om goed bij het Westgat uit te komen, even later kruisen we weer met de Horizon die weer een slag naar de kust gaat maken.
Onze Koers is dan nadat ik op de plotter heb gekeken niet 270 maar wel 290 graden en dat gaat dus niet goed, na nog een poosje door te zijn gevaren, gaan ook wij maar weer een slag maken naar de kust en deze keer loopt dat ook niet erg meer de goede kant op, de stroom heeft ons te pakken in het laatste stuk van onze trip.
De Horizon zie ik erg ver doorvaren naar de kust, en die kon wel eens een poging doen om met dit Hoogwater niet door het Westgat te gaan maar via een nog onbetonde geul die daar vroeger ook lag en waarbij je bijna bij Schier over het strand voer, nou ik hoop dat het hem lukt want daar snij je een heel stuk mee af.
Wij gaan noodgedwongen maar even snel het stukje dat ons nog scheidt van de WG verkenner motersailend afleggen want anders liggen we hier morgen nog te klooien, en daar houden we niet zo van, en zo varen we een kwartier later tussen de tonnen van het Westgat door richting het Oosten.
De Boreas zie ik nu ook weer verschijnen en die probeert ook het zeegat aan te lopen, maar halen het net als wij net niet, en gaan dus een slag maken, zo te zien ook motersailend.
Ik zie nu ook de Horizon weer varen op zicht, en ook op de plotter, en hij zeilt inderdaad over de plaat heen die daar al jaren ligt, dus de kans is groot dat dat zeegat straks weer een betonde geul kan gaan worden en dan is een reisje Borkum een stuk korter dan dat die nu is.
Wij hebben ondertussen een bocht gemaakt naar rechts en straks gaat het richting zuidoosten en daar loopt dan de stroming ook dwars over de geul heen, en het zal niet meevallen om daar de rode tonnen aan bakboord te houden.
Even later zijn we al bij dat punt, en inderdaad dat gaat zo niet lukken, en kruisen hier is ook erg ongewenst, en dus gaan we dit korte stukje maar weer even motersailen, en met de Genua een paar keer bak te laten staan redden we het met de wind die ook uit het zuidoosten komt om aan de goede kant van de rode tonnen te blijven.
Nu gaat het verder gemakkelijk en vlakbij de haveningang gekomen gaan we snel de Genua wegdraaien, en het grootzeil laten zakken en netjes opdoeken.
Aafke gaat nu weer de lijnen en de stootwillen aanbrengen, en na om het Havenhoofd te zijn gevaren, zien we de brug openstaan, en ik zeg tegen Aafke avvesere want dan kunnen we misschien nog mee de sluis in, ze zegt; maar ik ben nog niet klaar!. waarop ik antwoord; dat geeft niet we doen wel rustig aan wanneer we de sluis in zijn gevaren.

We hebben mazzel want we kunnen er nog net bij en het lukt Aafke om met hulp van boven, en daar bedoel ik dan iemand mee die boven op de sluiskamer staat en van ons de lijnen aanpakt, om die om een bolder te doen,  en zo liggen we er toch nog in.

Het schutten zelf gaat met een noodgang, en met 10 minuten tussen in en uitvaren is me dat in al die keren dat we hier doorgingen nog nooit overkomen.
Buiten de sluis gekomen blijkt dat er een mooi windje staat, en dus varen we even later op de Genua richting Oostmahorn waar we met vrienden hebben afgesproken voor een aankomst en welkomsborrel.
Om vier uur zitten we in de Kuip bij de oude veerbootsteiger met elkaar te proosten op een veilige en voorspoedige reis van Brunsbüttel tot hieraantoe.
Eerst dachten we dat even in één keer te doen, net als een keer eerder, maar nu met het aanlopen van Norderney, en Borkum als tussenhavens.

maandag 21 augustus 2023

20-08-2023 Van Norderney naar Borkum.

Vanmorgen stond om 7:00 uur de geit al te mekkeren, en dus heb ik die eerst maar eens even verzet, en tegelijk even een blik naar buiten geworpen, en dat lijkt volgens mij voor vandaag wel goed.
Dan kruip ik weer lekker achter Bornholm, en dus knorren we nog even door tot we om halfnegen weer wakker worden en gaan we er ook gelijk maar uit.
Onze buurman van de Naiga een Ovni wil graag om een uur of één weg naar Nordeich aan de vaste wal en ook de motorboot waar hij weer tegen aanligt wil die kant ook op.en dus hebben wij ook maar besloten om naar Borkum toe te gaan, want Lauwersoog is nog net even te ver om bij daglicht te halen en dan werkt onze wind set niet meer want de batterijen zijn aan vervanging toe, of misschien laadt het zonnepaneel tja niet meer goed op doordat die smerig is, om daar achter te komen moet ik naar de top van de mast en dat doen we wel weer even als we thuis zijn.
Eerst ga ik maar even naar de nieuwe havenmeester, want de andere is met pensioen gegaan dus ben ik benieuwd wie er nu achter het bureau zit.
Om van boord op de steiger te komen is nog een hele klauterpartij want over de Ovni is geen probleem, maar de twee strijkijzers waar hij tegen aan ligt wel en van de laatste maak ik een sprong van een meter naar beneden en hoe ik er straks weer op moet komen weet ik nog niet, op de lange betonnen drijvende steiger zie ik nog verscheidene Nederlandse boten liggen, maar niet een bekende erbij.
Aangekomen bij het havenkantoor dat op de eerste verdieping zit, is er nog een klant voor mij dus wacht ik even mijn beurt af, wanneer die vertrekt loop ik naar binnen en hij vraagt naar de naam van de boot en ik zeg Marilena, hij vraagt of ik het wil spellen en dan typt hij het in met het toetsenbord in de computer en zegt Herr Hiemstra waarop ik zeg ja dat is correct.
Hij zegt dat word dan 28 euro voor een nacht, en hij vraagt of wij blijven liggen of weggaan ik antwoord dat we vanmiddag om één uur vertrekken en dat we door het Dovetief gaan omdat ik de schluchter niet vertrouw om er met 2.20 m doorheen te gaan, waarop hij zegt, dat 2.20 zeker geen goed idee is en ik vraag om hoe laat ik het beste kan vertrekken vanwege mijn diepgang, en hij zegt 2 uur voor hoogwater kan al wel, waarop ik antwoord dat ik één uur voor hoogwater er naar toe vaar. Nou zegt hij dan komt het zeker goed. Ik wens hem nog een goede dag en ga weer de trap af naar beneden, en kijk nog even rond in de hal, en ga dan terug naar onze boot.
Daar aangekomen ga ik maar niet weer over hun voordekken, want dan moet ik een meter omhoog zien te komen, maar loop via de zwemplateaus naar de Ovni toe, en dan via het gangboord bij hem over het voordek naar onze boot.
Dan gaan we eerst maar even een bakje doen, en de olie van de motor even controleren, en die staat mooi op peil en ook vul ik koelvloeistof even bij want dat niveau is te laag, en zo zijn we er weer helemaal klaar voor.
Om één uur is het zover, en ook de buurman is klaar voor vertrek dus wensen we elkaar goede vaart toe, en dan maken we de lijnen los en varen de haven uit.
Als we dan op ongeveer dezelfde plek zijn waar we het zeil naar beneden deden gistermiddag, gaan we het nu hijssen, en wanneer ik bij de mast sta kom ik erachter dat het val nog aan de top hoek moet van het grootzeil, en dat zit nog vast achter aan de giek, dus snel naar achteren, en met moeite de sluiting open gekregen loop ik weer naar voren en maak het val vast, dan in de wind op, de bandjes los waar het zeil mee vastzit op de giek, waarna ik het zaakje omhoog trek tot ik denk dat het voorlijk strak genoeg zit. Aafke laat de boot weer wegvallen over stuurboord en zo koersen we het Dovetief in.
Het omvaren kost ons denk ik minimaal een uur tijd vergeleken met vertrek door de schluchter, maar beter dit dan de geul langs te bonken, met grote kans op schade en misschien wel verlies van het schip.

Er staat niet genoeg wind om echt te zeilen, en we willen graag nog voor het donker word op Borkum zijn, en dus gaan we moterzeilen, daardoor kunnen we toch een redelijke koers varen naar het riftgat, dat ongeveer 31 mijl is vanuit de haven van Norderney, en daarna is het nog 11 mijl naar de Burkana jachthaven.
Als we nog vijf mijl van de geldzakplaat zijn zien we het cruiseschip de Romantica varen in de Westerems op weg naar Noorwegen toe, ze heeft de sokken er flink in en loopt 21 knopen over de grond oftewel 40 km per uur en is morgenvroeg vermoedelijk om 04:00 uur wel in Norway.
Het blijft bij motersailen tot aan de riftgat boeien en als we dan de Genua erbij trekken komen we er achter dat er nu nog steeds te weinig wind staat om bij daglicht de haven te bereiken en dus draaien we de Genua maar weer weg en motersailen we maar weer verder.

Onderweg zien we de zon in zee zakken bij een wolkenloze hemel en dus moeten de navigatielichten en het stoom licht aan.
Ook komt er opeens een fel licht aan dat we eerst niet kunnen plaatsen, maar achteraf blijkt het dus een helicopter te zijn met een enorm zoeklicht aan.

Dan zijn we ook al bij de Fisherbalje en varen we er toch nog bij donker in met zijn onverlichte tonnen, en moest Aafke voorop staan om ze mij aan te wijzen.
Om klokslag 10 uur maken we vast aan een setje schepen, waarop we krijgen medegedeeld dat er een paar om vijf uur vannacht gaan vertrekken, nou zeg ik dat komt dan mooi uit, want dan komen wij net terug uit de kroeg en kunnen we jullie helpen en nazwaaien.
Nou dat viel denk ik niet lekker, en dus zeg ik mensen maak je over ons geen zorgen, want wij zijn wel paraat wanneer jullie willen vertrekken om vijf uur.
Er word nog wat gemompeld maar daarna gaat iedereen weer naar z’n nest en zien we morgenvroeg wel weer.
Wij maken schoon schip, en drinken nog eentje op de behouden vaart, eten er nog een droge worst bij op, en dan vinden we het welletjes en gaan we te kooi na de wekker op 04:45 te hebben gezet.
Dit was weer een beetje een tegenvaller in die zin dat er te weinig wind was om een redelijke snelheid te halen, en ook de hele reis weer de bromtol aan daar word je ook niet echt vrolijk van, maar we zijn weer een stap dichter bij huis gekomen, en morgen, dus dinsdag gaan wij om 05:30 vertrekken naar Lauwersoog volgen mijn windyapp komt er tegen die tijd wat wind met kracht 12 tot 17 knopen uit het zuidwesten en dan kunnen we hopenlijk het voor een groot deel zeilend afleggen.

19-08-2023 Van Cuxhafen naar Norderney.

Vanmorgen liep om vijf uur de wekker af, en ik ga direct eruit om te kijken of er van de Nederlanders die hier liggen al iemand klaar is om uit te varen, maar helaas zie ik er maar één die ook net als ik sta te kijken, en dat is de schipper van hetCrownest die hier al langer ligt en waarschijnlijk wel graag weg wil.
Ik zeg tegen Aafke kom we gaan eruit, en dan eerst maar even ontbijten, en dan zien we wel of er schepen gaan vertrekken en zon niet dan blijven wij hier ook nog maar een dag.
Tijdens het ontbijt varen er toch twee schepen achter ons langs, en ook de Crownest vertrekt achteruitvarend zijn box, maar even later zien we hem weer terugkomen, en we denken dat die zich weer hebben bedacht, maar nee hoor, de schipperse is nog druk bezig met opruimen van lijnen en stootwillen, en even later komen ze weer langsvaren en zijn inmiddels ook voor in de haven gedraaid en varen nu vooruit bij ons langs en na het hijssen van hun grootzeil varen ze de haven uit.
Wij maken ons ontbijt af, en gaan ook snel aan de slag om er achteraan te gaan, maar het word uiteindelijk 06:06 dat we de haven verlaten, zonder ons grootzeil te hebben gehesen want dat zit alleen de Genua in de weg wat de wind betreft.
Na alles opgeruimd te hebben, rollen we de Genua af en zeilen dan met 5,5 knopen richting Elbemonding.
Al snel neemt onze snelheid toe en dat gaat met tussenpozen tot we de snelheid hebben bereikt van 10,6 mijl en beter gaat het niet worden, maar we schieten lekker bij de groene tonnen langs.

Eerst dacht ik nog waar gaan die GPS tonnen naar toe, Maar ik realiseer mij dat het alleen maar lijkt of ze varen en dat wij stilliggen, het is net alsof je in een stilstaande trein zit die de trein naast zich ziet wegrijden, en waarvan het net lijkt of jezelf aan het rijden bent.
Om negen uur zijn we de Elbemonding ton gepasseerd en nu is er ruimte en gelegenheid om ons grootzeil bij te gaan zetten, maar eerst moet het reef wat ik er eergisteren al in had gezet eruit, en dus ga ik naar de mast om de leuvers weer in de mastgleuf te doen van het eerste rif.
Hoe ik het ook probeer, ik krijg die laatste leuver er met geen mogelijkheid in, het is millimeterwerk maar het lukt mij niet dus eerst maar even wat bijkomen van de inspanning in de Kuip.
Eenmaal in de Kuip ga ik eens even na wat de oorzaak hiervan kan zijn, maar ik ben blijkbaar nog niet goed wakker, want de oorzaak zit hem na enig nadenken in de onderlijkstrekker die ik vergeten heb los te zetten en dus haal ik daar de spanning vanaf.
Na weer bij de mast gekomen te zijn, lukt het mij nu zomaar om die laatste leuver er weer in te friemelen, nu eerst de motor aan want we moeten even in de wind op.
Ook moet de Genua even worden opgerold want anders gaat die dusdanig tekeer dat de boel kapot kan gaan, en dus doen we dat maar even eerst.
en pas daarna kunnen we beginnen met het hijssen van het zeil, nadat ik de reefknuttels heb losgemaakt, kan Aafke de boot in de wind opdraaien en begin ik als we daar dan aan toe zijn het zeil te hijssen en dat gaat goed tot ik opeens niet verder meer kan, Aafke roept er zit een knoop voor de reeflijn en dus moet ik na eerst de val te hebben belegd vlug terug naar de Kuip om dat te klaren.
Het was maar een kleinigheid om dat te doen, maar op een hobbelend schip, moet je wel even heen en weer van mast naar Kuip en weer terug en dat valt niet altijd mee.
Aafke laat nadat ik de laatste halve meter zeil ook omhoog heb gehesen, en strak heb doorgezet en belegen, de boot afvallen en zo zeilen we bijna na een halfuur te hebben om geklooid richting eilanden waarvan er nogal wat gaan komen voor we het Westgat in kunnen zeilen.
We hebben nog steeds wat stroom mee, maar dat zal wel niet lang meer duren, en inderdaad even later geeft het log meer aan dan de gps over de grond, maar we zeilen tenminste.
Als we dan wat verder die kant op zijn valt de wind eerst even weg naar 5-6 knopen, maar dan komt ie toch weer terug en het gaat zelfs nog wat meer waaien dan de berichten waren, dus profiteren we daar nog mooi even van.
De windrichting gaat ook wat anders worden en gaat heel langzaam ruimen naar het zuiden, nou dat past ons wel want dan word het voor ons halve wind en dat betekent meer snelheid.
Het blijft een hele tijd zo doorgaan, maar wanneer we de Weser vaargeulen zijn gepasseerd gaat hij nog verder ruimen, en we varen nog wel de goede kant op maar daar komt straks een keer een eind aan als hij helemaal west gaat worden.
Vlak voordat we de laatste geul bijna uit zijn komt er een heel groot containerschip onze kant op gelukkig zijn we bijna uit zijn vaargeul en het blijkt het grootste containerschip van de wereld te zijn 399 meter lang en 60 meter breed

Het kleine zwarte pijltje zijn wijzelf op de plotter.
We zijn dit monstrueuze schip wel eens eerder tegengekomen ik meen dat er 4500 container in en op zitten want zo’n ding heeft net zoveel onder als boven de waterlijn.en hard gaan ze ook soms wel 20 knopen en dat is zo’n slordige 36 km per uur, en ze zijn bij je voordat je het weet.
Wanneer we 10 mijl verder zijn krijgen we opeens een windsprong van zo’n 50 graden naar het westen toe en dus passen we onze koers aan  maar nu is onze
V M G  (Velocity made good ) een stuk minder en varen we richting verkeersscheidingstelsel en word het kruisen tegen de wind in.
Na wat gereken lijkt het mij beter om over de andere boeg eerst een slag naar de wal te maken, en na het overstag gaan, varen we nu een koers van 180 graden naar de wal toe.
Een kwartier later krijgen we opeens een harde wind van 26 knopen over ons heen, en dat vraagt om actie en dus gaan we eerst maar even de helft van de Genua wegdraaien, maar met deze wind is dat geen senicure, en Aafke draait nadat ze de fokrollijn op de deklier heeft gezet langzaam de Genua in, die ik stukje bij stukje met de schoot laat vieren, als we dat hebben gedaan gaat het een stuk beter, maar als dit zo blijft dan word onze bestemming Norderney en dus probeer ik een koers te varen die daar naar toe loopt.

Dat lukt niet en dan word het motorsailen, en dus rollen we de Genua helemaal weg waarbij Aafke weer haar spierballen kan trainen, en dat lukt allemaal prima.
Ik had de motor al gestart, en nu kunnen we wel een koers sturen naar het begin van de geul naar Norderney het Dovetief genaamd.
De verheid is echter 10 mijl naar de verkenner, maar die kunnen we wel vermijden en we mikken op de tweede rode ton van het zeegat.
Op de plotter heb ik al die tonnen er als waypoint laatst ingezet, en ik hoop dat er niets is veranderd want op zicht alleen varen hier is gezien de omstandigheden niet zo goed het is de hele dag al erg heiig dus wanneer we op een paar mijl er vandaan zijn vraag ik Aafke om mijn telefoon even te pakken want daar staan de nieuwste updates op van de kaartapp Saillor van Wartsüla een Pools

Na even er naar te hebben gekeken ziet het er zo te zien nog hetzelfde uit, en dus gaat het ons wel lukken om er goed doorheen te komen dus gewoon doorgaan.
Het jacht de Louise voer steeds met ons op maar dan dichter bij de kust maar ligt nu 1,5 mijl voor ons en die denkt dat hij zo dicht bij de kust kan varen, maar met onze diepgang ga ik daar maar niet achteraan, en volg dus mijn eigen plan.
Het motorsailen gaat prima en we lopen gemiddeld 6 knopen over de grond, desalniettemin duurt het erg lang voordat we bij de haven aankomen, en onderweg moeten we ook nog even in de wind op om het zeil te laten zakken en op te doeken, en dat gaat gelukkig zoals we het graag willen.
Dan word het weer een kwestie van een plek zoeken in deze ondiepe haven want de zooldiepte is bij llws (laag laag water spring) 1.7 mtr, maar er is denk ik wel een opwaaiing van 60 cm dus dat moet net kunnen.
Bij de lange steiger aangekomen zien we dat er geen box meer vrij is, en achter in de haven is het niet diep genoeg voor onze 2.2 m diepgang, maar aan de kop van de steiger ligt een Ovni zeiljacht en dat is een kielmidzwaardjacht gebouwd in Frankrijk van onze lengte en de schipper staat net op het dek en ik vraag of we bij hem langszij mogen, en hij knikt van ja, en dus laat ik de boot langzaam naar hem toe deinzen en even later liggen we vast en zijn we toe aan een borrel.
Het was al met al weer een lange dag vanaf zeg maar 06:00 uur tot nu en dat is 19:00 uur, in totaal dus 13 uur gevaren en 65 mijl verheid overwonnen, gem 5 kn

vrijdag 18 augustus 2023

17-08-2023 Van Kiel naar Brunsbüttel NOK. En naar Cuxhafen op 18-08-23.

Vanmorgen vertrekken we door het Kielerkanaal wat 94,5 km ( 54 ) mijl lang is, we liggen om 08:00 vast in de sluis, en varen er om 08:17 alweer uit dus het begint in ieder geval snel.
Het weer is nou niet bepaalt vriendelijk en het is bewolkt , met kans op een bui zo nu en dan, maar verrassend genoeg blijft het de eerste 60 km droog en varen we met 6 mijl per uur (11,11) km en dat duurt tot ongeveer negen uur, dus onze aankomst is om en nabij 17:00 uur.
Het is helemaal niet druk hier er is ons nog geen groot schip opgelopen en die we tegenkomen zijn ook op één hand te tellen, nou dat heb ik wel anders meegemaakt tijdens de vele keren dat we hier door zijn gevaren, wat hiervan de oorzaak is weet ik niet, maar het mocht om mij wel wat drukker.
Ongeveer ter hoogte van het Gieselaukanaal begint het gestadig te regenen, en omdat ik niet graag nog 45 km in de stromende regen wil staan, stel ik voor aan Aafke om dan maar hier in het kanaaltje bij de sluis te overnachten, het lijkt haar ook wel wat en dus slaan wij, en de twee schepen voor ons het vaarwater naar rechts in en na 1 km varen zijn we er al en gaan we aan de lange steiger liggen.
Het is hier helemaal niet druk en we nemen het plekje dat zo ver mogelijk af ligt van de onweersbrug ! ( Losse planken in het brugdek ) als er een auto of tractor overrijdt is het net het gedonder van onweer.
We hangen onze natte kleding ( mijn waxjas ) op om te drogen en dan ga ik eens goed bekijken wat onze opties zijn om weer op een redelijke manier naar Friesland te komen.
Al snel kom ik erachter dat het nog niet zo gemakkelijk is om een goede keuze te maken en dus moet ik ze tegen elkaar afwegen, en het is misschien toch beter om maar direct door te varen naar Brunsbüttel en indien mogelijk ook nog naar Cuxhafen.
Nou wat doen we zeg ik tegen Aafke lijkt het je wat om nu verder te gaan, het is nu ondertussen halfvijf en we waren hier om een uur of twee en dus moeten we nog 43 km varen en dat is 22,6 mijl met 6 mijl per uur zijn we dan nog 3 1/2 uur onderweg en onze ETA is dan 20:00 uur.
Ik hak de knoop door, en zeg we gaan nu weg, en na onze regenkleding en laarzen weer te hebben aangetrokken gaan we op weg.
Wanneer we dan bij het haventje zijn, is het er behoorlijk vol en het blijkt moeilijk te zijn om onze boot van 12,5 m ergens te parkeren, ook begint het opeens hard te waaien en na wat heen en weer gevaren te hebben leggen we aan naast een Duits jacht van 35 ft, en dat lukt met enige moeite zonder brokken te maken.
Zo nu eerst maar even wat eten, Aafke had onderweg al wat kipfilet gebraden in de Juspan en dat gaan we nu maar even met wat brood wegknagen.
Even later zitten we nog even een poosje uit te buiken, en ik val bijna in slaap want de hele dag in weer en wind daar word je rozig van, en mijn hoofd is als een biet zo rood, ondanks dat ik de hele dag een pet of hoed op had.
De mensen die ons hielpen bij het aanmeren zullen wel gedacht hebben, wat voor Cowboy hebben we hier met een Australieën hat en Bushmastersjas aan achter het roer, nou ze denken maar wat ze willen maar die jas is goud waard hij is lekker lang en je zweet er niet in en de hoed houd het water tegen dat je anders in je nek loopt, dus wat kint Ús skéle.
Aafke gaat nog wat puzzelen, en ik kijk nog eens naar waterstanden en stromingen en de wind, en we gaan de wekker op 5 uur zetten wat dat lijkt mij de juiste tijd om door de sluis.
Om kwart over tien liggen we te kooi, maar de schepen die we overdag niet zagen en hoorden varen,) zijn intussen wakker geworden want de ene na de andere vaart uit en in de sluis met veel motorherrie en schroefgeruis, dus slapen is nog niet direct aan de orde en pas tegen drieën val ik in slaap, ik had intussen nog wat liggen nadenken en was tot de conclusie gekomen dat we misschien eerst maar van Brunsbüttel naar Helgoland zouden moeten varen, maar ook daar kleeft weer een nadeel aan, het weerbericht geeft middernacht 25 knopen wind aan voor een aantal uren en die zijn nu net in het laatste stuk naar Helgoland, waar normaal al een rotzee staat, en dat is dus ook niet zo’n strak plan, ook is het vanaf hier 52 mijl. Voordeel is dat Helgoland -Lauwersoog exact 100 mijl is en vanaf Cuxhafen
Is het 115 mijl dat scheelt drie uur varen dus.
De wekker gaat om vijf uur af, en we sliepen net zo lekker, dus stel ik voor om maar mooi door te knorren en dat lijkt Aafke wel een strak plan.
Om 8:00 worden we weer wakker en dus gaan we er maar gelijk uit, niet dat we op stel en sprong weg willen hoor, maar we zijn ook nieuwsgierig wat anderen gaan doen of wie er al weg zijn gegaan.
Ik zie op internet via MarineTraffic dat de Boreas ligt bij het tankstation in de haven van Cuxhafen, en even later ligt hij daar in een box, op het juiste moment te wachten om te vertrekken, dus die is vanmorgenvroeg vertrokken bij het krieken van de dag.
Ook willen onze buren weg, die willen naar hun thuishaven Hamburg toe, en dus maken wij los zodat ze weg kunnen varen, Aafke gaat ons met de pikhaak van voren afdrukken en de buren houden onze lijnen vast en dan kan ik zo wegvaren, helaas laat de dochter van het echtpaar mijn achterlijn in het water vallen, dus schakel ik snel de schroef uit en haal de lijn binnen want een lijn in de schroef geeft meestal veel ellende, en nadat ik de lijn binnen heb zet ik de schroef weer in het werk en vaar naar de overkant waar nu een plek aan hoger wal vrij is gekomen, er staat al iemand klaar om ons op te vangen, en het blijkt de schipper van de Recovery te zijn een Nederlands jacht die we vlak voor Brunbüttel inhaalden.
We raken in gesprek en ook zij willen net als wij naar Cuxhafen toe, maar hij wil nu al over een halfuurtje die kant op gaan.
Ik zeg dat is wel vroeg, want het is pas om 15:25 HW Brunsbüttel, en ook loopt de vloedgolf nog wel anderhalf uur door tot aan Hamburg toe.
Dus als je alle stroom mee wilt hebben dan moet je eigenlijk weggaan om 16:55 dus ben je nu bijna  4 1/2  uur te vroeg met weggaan en staat er veel stroom tegen.
Nou hij moet het maar weten, het houd je tenminste van de straat denk ik bij mezelf, wij gaan nu eerst maar even warm eten tussen de middag en dat is in decennia niet gebeurt, als we het bijna op hebben komt er opeens een grote motorboot aanvaren, en die wil aanmeren op een plek waar voor hem net niet genoeg ruimte is, ja koop dan niet zo’n groot bakbeest denk ik, maar ja ieder zijn meug.
Na een tijdje om te hebben geknoeid, komt ie bij ons vragen of wij wat vooruit kunnen want hij wil het bootje waar hij nu dus half tegen aanligt graag wat verleggen, nou dat willen we wel en dus gaan wij twee meter vooruit, en dan helpen we hem met het verleggen van het zeilbootje waar dus niemand aan boord is.
Ook wij hadden gisteren de pest in over datzelfde kleine zeiljachtje dat ligt daar onbeheerd aan de steiger en je kunt er niet tegen aan gaan liggen,want dat is niet goed dat je met 10 ton gaat liggen tegen een bootje van misschien 1500 kg.maar omdat er voor en erachter wel lege ruimte is kun je niets meer met zo’n plek.

Het haventje in Brunsbüttel.
Het is nu ik dit schrijf ondertussen tijd om te vertrekken, en we maken de boot gereed om naar de sluis te varen, en we zijn de eerste die de haven uitvaart richting sluis, de zon is fel en je kunt de lichten haast niet zien, maar na er zo dicht mogelijk naar toe te zijn gevaren zien we dat ze nog op rood staan.
Ondertussen hebben we gezelschap gekregen van nog zes andere jachten, en na daar een 20 minuten om te hebben gevaren, gaan de witte lichten knipperen en dat betekent dat jachten de sluis in mogen varen.
Het schutten duurt nog wel even lang, want er is controle door de douane bij een van de schepen en daar wacht de sluismeester zeker op, want wanneer die van boord gaan, gaan de sluisdeuren dicht, en laten ze water binnen vanaf de Elbe net zolang tot het peil gelijk is en dan gaan de andere deuren open en kunnen we om 16:38 de sluis uitvaren.
Eenmaal op de Elbe blijkt er weinig wind te staan en ook staat er nog stroom tegen, we hadden eigenlijk nog 1 /12 uur moeten wachten, maar ja dan kom je weer zo laat aan en daardoor ga je eigenlijk op een verkeerd moment wat stroming betreft weg.
We varen in het begin 5 knopen over de grond maar we maken 6 door het water en hebben dus nog een mijl stroom tegen, even later rollen we toch de Genua maar af want ik zie dat het getal 12 op de windmeter staat, en dat zou wel eens kunnen helpen bij onze voortstuwing, en ja het maakt inderdaad wel iets uit maar zonder de motor erbij zakten we weg naar 3,5 mijl, dus die ging snel weer aan.
Zo langzamerhand krijgen we toch de stroom er wat bij en het laatste stukje liepen we 10,1 mijl over de grond, het is nu tijd om over te steken van de rode naar de groene kant, en dus eerst kijken of er ook grote schepen aankomen die een behoorlijke snelheid hebben en eerder bij je zijn dan je vaak inschat.
Wij moeten wachten tot er twee grote schepen zijn gepasseerd en gaan dan gelijk snel even oversteken, want de haven is al in zicht, en snel rollen we de Genua op, en gaan we de lijnen klaarleggen en de stootwillen ophangen, en in het gangboord leggen, want we zullen wel in een box moeten aanmeren.
Met 10 knopen zwaaien we de haven binnen, en gaan gelijk op zoek naar een plekje en die vinden we na een rondje voor de steigers te zijn langsgevaren waarop de lengtes van de boxen zijn aangegeven.
Wij doen maar of we in een box kunnen van 12 m en die hebben we snel gevonden, en met hulp van de mensen van de daarnaast liggende motorboot varen we een box in met een vingerpier, en daar doen we de achterlijn en de spring aan en twee lijnen voor, en klaar is Kees.
We bedanken ze voor hun hulp, ze zullen wel gedacht hebben die oudjes moeten we maar even bijstaan in deze manoeuvre.
Na het aanleggen ga ik gelijk maar even naar het havenkantoor en koop een kaartje van 23 euro en loop weer terug, en dan staat mijn blonde rakker al klaar.
Ondanks dat er bijna geen wind stond zijn we toch met de stroom mee hier naartoe gebrommerd in 2 1/2 uur de verheid was 17 mijl. Dus 6,8 kn gemiddeld.

woensdag 16 augustus 2023

16-08-2023 Van Bagenkop naar Kiel Holtenau N.O.K.

Vandaag vroeg op, want we willen zoveel mogelijk profijt hebben van de wind die er komen gaat en die in de tweede helft van de dag wat af gaat nemen.
De verheid is 30 mijl en met een beetje geluk kan dat in 6 uurtje’s maar dan moet het wel meezitten wat koers en windsterkte betreft.
Om zeven uur is het reveille en kwart over zeven staan we voor de bedden.
Nu eerst maar even een hapje eten en als dat dan weer allemaal naar binnen is gewerkt gaan we ons wassen en aankleden voor de trip van deze dag.
Na alles te hebben gecontroleerd zoal ramen dicht afsluiters wasbakken dicht , marifoon op 16, handmarifoon inschakelen voor buiten, instrumenten aan etc etc.
Net als we na de motor gestart te hebben bezig zijn om de lijnen los te maken komt Marina nog even langs om ons een behouden vaart toe te wensen en ons nog even een knuffel te geven.

Afscheid gisteravond, want Marina had alleen vanmorgen waarschijnlijk video gemaakt van ons vertrek uit Bagenkop
Na om 08:15 de laatste spring eraf te hebben gehaald vaar ik achteruit en zwaai even verderop om de havenkom in te varen en vandaar tussen de pieren door naar buiten.
Er staat nogal wat swell en dat is ook logisch want het is hier lagerwal en de golven lopen zo de haven binnen, dus gaan we met veel gehuppel de haven uit.
De eerste halve mijl moeten we recht tegen de golfslag en de 17 knopen wind in en daarna gaan we eens kijken wat voor koers we kunnen varen, nou dat is minder dan waar ik op had gehoopt want onze kompaskoers mag dan wel 210 graden zijn, maar de grondkoers word zoals later wanneer we eenmaal zeilen 195 en soms 200 graden.
De wind is ook erg vlagerig en gaat op en neer tussen 12 en 17 knopen maar de deining is soms wel een meter, en dat gooit je gewoon uit de koers zo nu en dan.
Enfin we moeten er van maken wat we kunnen en al snel ga ik onze stuurautomaat aan het werk zetten, want die kan beter sturen dan ik, en zo gaan we met een snelheid van om en nabij de 5/6 knopen richting Kiel.
Omdat de wind pal west is had ik gehoopt om hoog aan de wind  30 graden dus 270  - 30 = 240 - 10 graden voor de drift en nog eens 10 voor het slingeren en wegzetten door de golven en dat zou dus 220 graden over de grond moeten worden en dat is het dus niet, en als het zo blijft, zullen we dat na zo’n 20 mijl goed moeten maken door een slag over de andere boeg te maken vlak voor het Kielerfjord.
Onderweg is er weinig vaart zowel van beroeps als van plezier en dus zijn we zo lijkt het bijna helemaal alleen onderweg naar Kiel, er waren vlak voordat wij de haven uitgingen wel een aantal jachten bakboord uitgegaan maar dat waren Duitsers op weg naar Heiligenhafen of iets wat daar in de buurt ligt.
Het is nu halftien, en ik vind dat er koffie moet worden gedronken, maar Aafke hoeft nog geen koffie zegt ze maar, mij brengt ze even later wel even een bakje.
Na een tijdje gaat de wind toch langzaam wat in kracht afnemen en zo nu en dan zie ik het getal 10 op het log staan en dat is niet goed, maar ook gaat de wind een beetje ruimen naar het Noorden toe en op de plotter ontstaat nu een mooie gele boog van de door ons afgelegde weg.
Het begint er op te lijken dat we door die boog die we maken geen slag over de andere boeg hoeven te doen en dat scheelt ook weer tijd en verheid.
Tegen twaalven zijn we bij de ingang van het Kielerfjord aangekomen en de wind laat het nu toch afweten, en dus start ik het ijzeren zeil voor de laatste 10 mijl naar de sluis waar we om ongeveer 15:45 uur aankomen, tussentijds hebben we nog wel een keer de Genua afgerold omdat we dachten dat de wind nog weer wat
zou toenemen maar na het een kwartier te hebben aangezien, zijn we toch maar weer op het oliezeil verder gegaan.
Na schoon schip te hebben gemaakt, zitten we even later aan onze aankomstborrel Aafke een wijntje en ik een blonde rakker met wat toastjes en wat brie.
Aafke wil niet laat eten, en daarna wil ze even de benen strekken en meteen ook even wat bramen gaan zoeken, want die waren hier altijd in overvloed de vorige keren dat we hier lagen te wachten om het NOK in te gaan.
We eten nog maar een keertje Nassi want dat hadden we nog staan in de koeling, en dat moet ons niet wegwandelen, nog een toetje na en dan ga ik even naar de plee die hier vlakbij is, gelukkig ontdek ik op tijd dat er geen wc papier meer is in allebei de wc’s, en ga dus terug naar de boot om het te halen.

Dan is het zover, en gaan we even wandelen en bramen plukken, Aafke heeft een slaatjebakje meegenomen en we vinden er gelukkig nog genoeg rijpe exemplaren die gereed zijn voor consumptie, als het bakje vol is wandelen we weer terug en ga ik ook meteen even een ticket kopen voor de passage van het kanaal en dat is voor onze lengte € 35,= euro en ook betaal ik hier voor de overnachting en dat is € 10,= euro. Daar zit ook het gebruik van de toiletten en de douche’s bij inbegrepen. De toegangscode is altijd nog 4711 en dat is het nummer van Eau de cologne in Keulen, een toepasselijk nummer.

dinsdag 15 augustus 2023

14-08-2023 Van Rudkøbing naar Bagenkop

Gisteravond laat nog afgesproken om de twee laatste dagen in Bogenkop door te brengen, en dus zijn wij voor ons doen al vroeg uit de veren, en om kwart over negen, varen we weg van onze drijvende privésteiger en we merken al snel, dat het met de wind drie keer niks is, want het kleine kleine beetje wind wat er staat komt ook nog eens uit het zuiden en dat is dus tot voorbij het eilandje Stynø pal tegen.
Als we dan bij die Kardinale ton zijn aangeland, is het wel halve wind tot aan Marstal toe, maar wat voor wind, praktisch niks dus we brommeren gewoon door.
Ik heb nog altijd hoop, dat we wanneer we Marstal voorbij zijn en een koers kunnen varen van 140 graden, dat we dat stuk zeilend af kunnen leggen, maar daar aangekomen blijkt de wind nog steeds 0,0 te zijn en de enige wind die er staat is onze vaarwind, en dus varen we maar gewoon verder.
Bij de haven aangekomen nemen we contact op met  J & M en die blijken nog onderweg te zijn en kunnen ons dus geen tip geven waar we het beste kunnen liggen met de boot, dus zoeken we zelf een plek.
Al snel zien we een plek langs de kade die vrij is en Aafke en ik hebben alles al klaargelegd van te voren en we liggen dan ook in no time voor de wal.
Tijdens het aanmeren ziet Aafke dat ook J & M ondertussen zijn gearriveerd, en zij gaat er meteen maar even naartoe om te kijken waar die een plek hebben gevonden met hun Camper.

Blakte  en dan doe je een code zero op, maar dat geeft ook maar 1.5 mijl snelheid. Dez kwamen we tegen tussen Marstal en Bagenkop.

Het is nu kwart voor Één en we hebben er dus drie en een halfuur over gedaan, ook hebben we onderweg de stuurautomaat getest en dat is weer als vanouds en dat is toch wel erg handig zo nu en dan, vooral wanneer je een lang eind op de motor moet varen, en wanneer het gaat regenen want de bediening zit onder onze vaste buiskap en dus kan ik een beetje bijsturen als dat nodig is zonder in de regen te hoeven staan kluimeren
In de tussentijd ga ik eventjes kijken hoe het met onze dieselvoorraad is, en er blijkt nog 20 ltr in de tank te zitten, en dus ga ik onze Yerriecans tevoorschijn halen die al sinds vorig jaar in de bakboord bakskist zitten en ga die legen in onze dieselolietank.
Ondertussen is Aafke ook weer aan boord en kan ze mij mooi even daarbij assisteren.
Na 40 ltr in de tank te hebben gegoten, ga ik de lege cans vullen bij de hier aanwezige dieseloliepomp, waar je alleen voor vaste bedragen kunt tanken.
Je hebt de keus tussen 100, 200, 300, 500 en 600 kronen, dus moet ik even snel gaan rekenen wat ik dan moet hebben.
Ik los het anders op want dat gereken van kr naar euro’s en met een literprijs van 13,6 kr per liter word niks voor mijn halfverweekte hersenen.
En dus kies ik voor 100 kr en kijk dan hoeveel ltr dat is, nou dat is dus 7,35 ltr en dat keer 5 is 36,76 ltr en dus tank ik nog eens 300 en nog eens voor 100 kronen.
Het is wel vreemd dat je niet kunt kiezen voor 400 kr, maar ik kan niks bedenken waarom dat zo is.
Aafke helpt mij met ons boodschappenkarretje waar twee cans op kunnen, en ik loop met de andere beide cans naar de boot en berg die weer in de bakskist.
Jullie zullen wel denken waarom gooit hij die Cans niet gelijk leeg in de tank, nou als we de kans krijgen om nog naar Helgoland te zeilen dan tanken we daar accijnsvrije diesel voor 1 euro per liter bij Rickmers i.p.v hier voor € 1,85 per liter.
Met de honderd liter die ik nu in totaal heb zou ik vanaf hier naar Lauwersoog kunnen varen geheel op de motor en dan houd ik nog 10 liter over in reserve.
Dus die gok durf ik wel te nemen, want de kans dat ik alles zou moeten moteren is erg klein.
Na de tankperikelen, moet ik nog even met mijn hobby aan de gang en dat is met de kitspuit weer even een aantal dingen weer opnieuw afkitten die ik heb moeten verwijderen i.v.m de reparatie van de stuurautomaat, want dat kon van de week niet in Luneborg omdat het regende en nu is het weer allemaal droog.
Net als bij alle dingen op een boot kan ik er ook deze keer weer slecht bij en dus neemt het nogal veel tijd in beslag maar ik speel het weer klaar.
Dan is het eindelijk tijd voor een plezieriger bezigheid, namelijk het achteroverslaan van een halve liter jeweetwel en die valt er weer goed in.

Dan word het tijd om ons naar de BBQ te begeven die hier op het haventerrein kan plaatsvinden in overdekte gelegenheden met tuinbanken en barbeques erbij het enigste wat je mee moet brengen is houtskool, briketten, aanmaakblokje’s en natuurlijk vlees en sausen en nog veel meer zaken.
Het aansteken laat ik aan Aafke en John over want die zijn deskundigen op dat gebied, het gaat niet helemaal goed want de oude rotzooi die er nog inzat gaat door het aansteken erg roken, en dat is helaas onomkeerbaar dus lijkt het wel een visrokerij hier.

Gelukkig gaat het na een tijdje over en dan is het genieten van saté, wurst, carbonade’s en spareribs met rundvleessalade en eigen door Aafke gemaakte slasalade.
En ook een biertje en\ of frisdrank er bij om het allemaal weg te spoelen.
Alle vijf BBQeus zijn bezet en wij kwamen als eersten, en gaan als laatsten weer weg, nadat we alles netjes opgeruimd hebben.
Opeens horen we muziek klinken in de haven, en het blijkt een Saxophone en een Gitaar te zijn die we horen vanaf één van de zeiljachten die daar liggen, als ze stoppen klink er applaus, en is het dus wachten op meer, en ja hoor er komen nog veel bekende nummers achteraan en na ongeveer een uur stoppen ze ermee.

Nu gaan we nog even met de kinderen te krabbenvangen en dat is vlakbij de plaats waar wij liggen, er is daar ook een krabbenracebaan, zelfs twee naast-elkaar-in een overdekte boot waar je ook met regenachtig weer krabben kunt vangen met je hengel door het raamkozijn als je dat wilt.
Silvan zijn krab word weer gevangen door een ander jochie dat zijn netje aan het eind van de racebaan eronder houd en dus kunnen ze nog een keer dezelfde krab gebruiken, en Silvan word daar erg boos om want dat wil hij niet, terwijl hij nota bene dezelfde streek uithaalde bij datzelfde Jochie.
Hij is moeilijk tot bedaren te krijgen, en dan is hij voor geen reden vatbaar.
Uiteindelijk taaien ze af richting Camper, maar later hoor ik dat hij de hele avond verder niet was te gebruiken.
Wij gaan nog even uitbuiken, om bij te komen en zijn van plan om niet laat naar kooi te gaan, maar ongemerkt is het toch weer laat geworden, morgen is onze laatste dag samen met de kinderen en kleinkinderen, en wij vertrekken woensdag zo vroeg mogelijk richting Kiel dat is vanaf hier exact 30 mijl en de wind zou volgens mijn Windy app West worden om en nabij de 10 knopen dus dat word hoog aan de wind morgen onze koers daar naar toe is 220 graden over de grond en dat moet net kunnen.
We moeten morgen nog wel even ons volgbootje weer vast op het dek zien te sjorren, dat is beter namelijk voor de snelheid, en er moet wat wind staan over het hele stuk naar Kiel toe.

maandag 14 augustus 2023

13-08-2023 Lundeborg naar Rudkobøbing

Even een verkort verslag van onze reis naar Rudkøbing want het verhaal wat ik er van had gemaakt is door een of andere oorzaak verloren gegaan, dus dan maar even zo.
Zo goed ik mij kan herinneren vertrokken we om kwart over 10 uit de haven, en hebben eerst even een stukje gemoterd, en na een goede mijl de Genua afgerold de wind is compleet tegen dus we moeten kruisen om zeilend op onze bestemming te komen.
We varen gelijk op met een Duits jacht dat wat kleiner is als ons maar die heeft ook het grootzeil bij en dus zou hij sneller moeten zijn dan ons, maar we lopen langzaam op hem in, doordat de wind nogal vlagerig is onder invloed van de kust kan ik niet voor hem langs kruisen want loef wijkt voor lij en hij heeft z’n grootzeil over bakboord, terwijl ik geen grootzeil voer.
Elke keer dat ik denk nu waag ik het op, waait het op dat moment weer wat harder en dan lukt het mij niet om voor hem langs te lopen, en dus gaan we maar een keer overstag en gaan dan later wel zien dat we hem weer in kunnen halen.
Silvan helpt goed mee, maar is een beetje moeilijk bij de les te houden, maar ja wat wil je hij is pas 7 jaar oud en moet nog veel leren.
Na een mijl gaan we weer overstag en hebben nu vrij varen.
De verheid was 12 mijl ,maar wij maken er door te kruisen 21 mijl van tot we bij de betonde geul aankomen en dan gaan we de Genua wegdraaien en starten we de motor voor de laatste 3 mijl naar de haven toe waar we aankomen om 14:00 uur.
Dan moeten we nog een plekje zien te vinden, en dus bellen we met de Fam; Oud of die een plekje voor ons hebben gezien, ja dat hebben ze, maar de plekken die er zijn daar passen wij om de breedte niet in, en uiteindelijk vinden we een plek die het verst van alles afligt,  maar wel de enige plek met een drijvende steiger is.
Als we bezig zijn met aanmeren, zijn John en Novah ook al daar, en helpen ons bij het vastleggen later gaan ze met ons bootje er roeiend weer vandoor want dat is maar een hanestap i.p.v. de hele haven om te lopen.
Wij eten even een broodje en wat thee erbij, en dan komt de hele bubs er al weer aan in het bootje, en nadat ze op deze steiger hebben ontdekt dat er veel krabben zitten is even later iedereen bezig om er eentje te vangen, na een uur hebben ze er wel meer dan 10 en die nemen ze mee naar de krabbenbak voor een wedstrijd.
Na het eten gaan wij op zoek naar het havenkantoor en dan treffen we ze bij de krabbenbak en ze zijn onderweg naar de speeltuin, en dus lopen we met hun mee daar naar toe.
Het is een speeltuin met veel dingen op spiraalveren, en ook wat klimwerktuigen en er is een soort basketbalarena die ook gebruikt kan worden voor Hockey er zijn zelfs tribunes waar je als toeschouwer naar een wedstrijd kan kijken.

Silvan en Novah zijn er aan het autopetten, Novah met haar eigen autoped, en Silvan met eentje die er lag, waarschijnlijk vergeten door iemand.

Na een tijdje gaan we naar De Camper en zitten daar even lekker relaxt naar de zonsondergang te kijken, om negen uur roeien Aafke en ik in ons bootje weer naar de Marilena terug, zo nu eerst een bakje koffie, want daar zijn we wel aan toe.

Al met al een mooie dag vandaag, en bijna alles gezeild, nu eerst maar even slapen en dan gaan we morgenvroeg richting Bagenkop, om daar lekker te BBQuen.